Keuzes en veranderingen - craft your life


In de Flow van deze maand las ik een artikel over craft your life.

Dat betekent zoiets als je leven zo inrichten dat het bij je past - je eigen leven vormgeven.
Je volgt geen vastgelegd pad, je bepaalt in elke levensfase hoe je leven eruit moet zien.

Het artikel trof me omdat ik een paar maanden zelf zo'n grote keuze heb gemaakt en mijn leven een andere vorm heb gegeven.
En nu blijkt er "plotseling" een naam te zijn voor wat ik met mijn leven aan het doen ben ;-)
Zou dit een gevalletje "kind van deze tijd" zijn?

Een paar maanden geleden

Tot aan de zomervakantie had ik twee werkplekken (halve baan + kwart baan).
Op de eerste werkplek had ik een hoop leuke taken, maar ook erg veel stress en werkdruk. De tweede werkplek ervoer ik als veel relaxter. Op beide werkplekken had ik al een aantal jaar met plezier gewerkt.
Wel merkte ik dat ik steeds meer dingen moest laten om me op te laden voor werkplek 1.
En ach ja, dat doe je dan... Tenminste ik wel. Volhouden, wat meer rust nemen thuis, even doorbijten, aankaarten op het werk, etc.

Het hielp allemaal niets!

In maart kreeg ik een wake-up call - veel migraines!!!
Die heb ik weleens vaker, maar nooit meerdere aanvallen in één week.
En na een goed gesprek met mijn man besloot ik met pijn in het hart baan 1 aan de wilgen te hangen...

Hoewel dat niet direct tot grote veranderingen leidde - ik moest nog tot de zomervakantie doorwerken - gaf alleen het besluit al veel rust.

En nu?

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en voelen we in huis en ons gezin het effect van minder werken.

Meer rust. Alleen al het meer thuis zijn zorgt voor meer rust. Ook bij de kinderen.
Daarnaast ervaar ik van de overgebleven baan minder stress, zelfs nu die is uitgebreid naar bijna een halve baan.
Ik heb veel meer tijd voor andere dingen, zoals sociale contacten, koken, bakken en handwerken. Ik heb daar simpelweg ook meer energie voor.
Meer energie resulteerde de afgelopen maanden ook in plotselinge opruimwoede (minimaliseerd goed) en in de ruimte om me in te zetten voor goede dingen - zoals het afvalrondje (afvalrondje).

Ik besef dat wij als gezin in de gelukkige omstandigheid zijn dat we zo'n rigoreuze beslissing als het opzeggen van een baan zondermeer kunnen nemen. Dat zal niet voor iedereen een optie zijn.
Deze ervaring heeft mij geleerd dat iets afsluiten kan leiden tot nieuwe mogelijkheden. Je kunt op veel manieren een nieuw pad inslaan.

Van welke gebeurtenis heb jij veel geleerd?







Reacties

  1. Wat fijn dat het zo'n positief effect heeft. Ik kan me er zeker veel bij voorstellen. Je kunt nu eenmaal niet alles, in ieder geval niet tegelijk. Soms moet je niet proberen beter te jongleren, maar gewoon een bal wegleggen : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Nicole! Die bal wegleggen heeft mij in ieder geval veel gebracht en wellicht helpt mijn positieve ervaring anderen om ook een goede keuze voor henzelf te maken.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts