Afvalrondje

Sinds een week of drie loop ik eens per week een rondje door onze buurt en de wat wijdere omgeving met een plastic vuilniszakje in de hand en stevige tuinhandschoenen aan.

Nee... dit is geen modestatement.
Ik probeer op deze manier onze omgeving een stukje schoner te maken. En nodig dat dat is!

Jeetje wat laten mensen een hoop troep uit hun handen, autoraam of van hun fiets waaien!
Ik loop meestal een uurtje. En in dat uurtje raap ik zonder enige moeite een tot twee pedaalemmerzakken vol.

Ik doe niet eens de moeite om overal in te duiken, ik raap vooral wat er bij het wandelen direct zichtbaar voor mijn neus ligt en dat is echt wel genoeg.

Wat kom ik dan zoal tegen?
Vooral heel veel redbull blikjes (wat zou dat over de gebruikers zeggen 🙈🙈), frisdrankflesjes , bierblikjes, snoeppapiertjes, verpakkingen van de welbekende chocoladerepen, sigarettenverpakkingen en sigarettenpeuken (😱 - zo vies!!!)

Het raarste dat ik tot nu toe heb opgeraapt is een turqoise zomerbroek van de bijenkorf - helemaal puntgaaf, alleen een beetje vies van het liggen in een droge sloot. Ik vraag me echt af hoe die van iemands kont af is gevlogen tijdens het fietsen en hoe deze persoon vervolgens de fietstocht heeft vervolgd... De broek heb ik gewassen en vervolgens in de kledingbox gegooid. Het zakje leeg ik nu in openbare prullenbakken onderweg, dan raakt onze kliko niet zo vol.


Maar goed, je komt dus nogal wat tegen zo wandelend. Tijdens mijn derde wandeling stopte een oudere dame met haar fiets en vertelde enthousiast dat zij al 10 jaar (!) zwerfafval opruimt en dat ze het heel leuk vond om te zien dat anderen dat ook doen, zo leuk! En alsof de duvel er mee speelt, spreek ik een dag later op het schoolplein een moeder die inmiddels zelfs zo'n grijpstok heeft aangeschaft om makkelijker te kunnen rapen! Yes, er zijn meer mensen die dit belangrijk vinden!

Natuurlijk moeten mensen leren hun eigen troep op te ruimen, maar dat zal nog wel even duren. Tot die tijd kun je zelf een hoop ellende voorkomen door als je wandelt een zakje mee te nemen en wat rommel op te ruimen.

Wandel ze!



Reacties

Populaire posts