2e hands kleding in orde maken voor een 3e ronde

Ken je dat geluid? Wanneer je een broek met zo'n elastiek in de taille voor je dochter pakt, het elastiek wil aanpassen aan haar taille en kkrrrrrrr. Het elastiek is helemaal rot! Het kraakt en kruimelt gewoon helemaal uit elkaar... De broek was verder nog helemaal in orde dus zonde om in de kledingbak te gooien.

De broek kocht ik een paar jaar geleden voor mijn oudste dochter op marktplaats. Zij groeide eruit en de jongste is er inmiddels in gegroeid en dus haalde ik hem uit de bak voor het komende seizoen. Bij het passen kwamen we erachter dat het elastiek dus echt helemaal rot was.

Op naar de stoffen- en fourniturenwinkel in de stad. Knoopsgatenelastiek kopen.
En daarna een nieuwe uitdaging op de naaimachine. Ik had nog nooit met spijkerstof gewerkt.
Het was een meevallertje dat ik de broekband niet helemaal los hoefde te halen. Er was in de originele broek ook gewoon door alle lagen stof genaaid om het elastiek vast te zetten. Eigenlijk heel eenvoudig dus. Oud elastiek losmaken met een tornmesje en uit de tunnel trekken, nieuw elastiek op de goede lengte knippen en inrijgen en dan even vastzetten aan beide kanten. Et voilĂ , broek weer goed voor een volgende ronde.

Na deze reparatie had ik de smaak te pakken.
Een T-shirt van mijn man had een stukje open naad aan de zijkant. Voor deze reparatie had ik niet eens een naaimachine nodig. Ik gebruikte de laddersteek om de naad onzichtbaar dicht te maken. Op deze site vind je een goede uitleg van de laddersteek - heel simpel en netjes.Het T-shirt kan weer gedragen worden.

Als laatste probeerde ik voor het eerst een keer "visible mending", of wel zichtbare reparatie.
Mijn man had een broek met een gat bij de kontzak. Het gat was zo groot dat de broek niet meer draagbaar was. Omdat dit ook niet meer de nieuwste broek was heb ik het als oefenproject gebruikt. Het resultaat zie je hieronder. Ik ben nog niet helemaal tevreden, het kan vast nog veel netter. De broek is gemaakt en kan (binnenshuis) wel weer aan.  Ik hoop maar dat oefening inderdaad kunst baart.

Probeer jij ook wel eens kleding te repareren?

Reacties

Populaire posts